Ceļu Nozare
Baušķenieki pieprasa izsludināt ārkārtas stāvokli un glābt grants ceļus
«Saeimai un valdībai jābeidz izturēties pret ceļiem kā pret traucējošu sadaļu valsts budžetā, kurai finansējumu var viegli izsvītrot uz vairākām desmitgadēm,» teikts Bauskas novada Uzņēmējdarbības konsultatīvās padomes atklātajā sēdē pieņemtajā rezolūcijā. Uzņēmēji pieprasa steidzami veidot valstisku mehānismu grants ceļu glābšanai un atjaunošanai.
Pieprasa rīkoties
«Man no mājām līdz Grenctāles pienotavai iznāk aptuveni 20 kilometru, un šo posmu šajā brīdī mēroju aptuveni 40 minūtes. Vai tas ir normāli?» jautā kāds Brunavas novada iedzīvotājs, kurš katru dienu ir spiests braukt pa ceļu Bauska – Budberga – Lietuvas robeža. Kāda zemniece tikšanās laikā norādīja, ka laikā
nebija iespējams apsēt sējumus, jo zemnieku saimniecībai nevarēja piegādāt sēklas materiālu.
Citā gadījumā tika atteikta degvielas piegāde saimniecībai. Tāpēc Bauskas uzņēmēji novada pašvaldībai pieprasīja izsludināt ārkārtas stāvokli Bauskas novadā līdz laikam, kamēr tiks veikti minimālie valsts vietējo autoceļu stāvokļa uzlabojumi, lai iedzīvotāji varētu saņemt valsts garantētos pamatpakalpojumus izglītības, veselības, drošības un ugunsdrošības jomā.
Jānosaka «dzīvības ceļi»
Sliktais grants ceļu stāvoklis paralizē dzīvi novada lauku teritorijās un ir reāls drauds iedzīvotāju labklājībai un pat izdzīvošanai: valsts neatliekamās palīdzības dienesti –
Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, Valsts policija, Neatliekamā medicīniskā palīdzība u.c. – slikto autoceļu stāvokļa dēļ nevar nokļūt izsaukuma vietās, skolēnu autobusi nogrimst neizbrienamos un neizbraucamos dubļos,
iedzīvotājiem ir grūtības nokļūt darba vietās, autoceļu katastrofālais stāvoklis paralizē uzņēmējdarbību, kā sekas ir nenotikušas piegādes, nesaņemtas ražošanas izejvielas, nenosūtīta produkcija. Pieņemtajā rezolūcijā uzsvērta nepieciešamība steidzami veidot valstisku mehānismu grants ceļu glābšanai un atjaunošanai, nosakot galvenās prioritātes, tajā skaitā finanšu atbalsta un nodokļu politikas saskaņošanu. VAS «Latvijas Valsts ceļi» un pašvaldībām nepieciešams izveidot sadarbības un finansēšanas mehānismu nekavējošas rīcības uzsākšanai, nosakot «dzīvības ceļus» katrā teritoriālajā vienībā. Savukārt pašvaldībām nepieciešama apsaimniekošanas sistēmas izveide, paredzot vietējo ceļu atjaunošanas un uzturēšanas darbus plānot vismaz desmit gadu periodā.
Degradācija turpinās 20 gadus
Analizējot datus, redzams, ka aizbraukušo skaits ir mazāks un uzņēmējdarbība sekmīgāka tajos pagastos, kur ceļi ir salīdzinoši labākā stāvoklī. Bauskas iedzīvotājiem ir skaidrs, ka
Bauskas novada ceļu sabrukums ir tikai daļa no kopējā Latvijas neveiksmes stāsta, jo valstī 42 procenti valsts autoceļu ar grants segumu ir kritiskā stāvoklī.
Pēc viņu domām, pastāv nopietnas politiskās izpratnes problēmas par reālo situāciju, kā rezultātā valsts vietējo autoceļu degradācija turpinās jau divdesmit gadu. Savukārt Finanšu ministrija un Satiksmes ministrija savstarpēji nav spējīgas vienoties par Autoceļu fonda atjaunošanu un šai iecerei nav valdības politiskā atbalsta.
Baušķenieki rezolūciju nosūtīja Latvijas Valsts prezidentam, Saeimas deputātiem, Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai, Finanšu ministrijai, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai, Satiksmes ministrijai, Ekonomikas ministrijai, Latvijas Pašvaldību savienībai, VAS «Latvijas Valsts ceļi», Bauskas novada domes deputātiem.