LCB Aktivitātes
Pēdējos gadus ikvienā konkursā piedalās vismaz trīs līdz četri pretendenti un cenas tiek spiestas uz leju
Pēdējos gados konkurence VSIA “Latvijas Valsts ceļi” (turpmāk – LVC) ceļu būvdarbu iepirkumos ir dubultojusies un pagājušajā gadā tie bija jau vidēji 4,07 pretendenti. Kopš 2018. gada konkurence LVC ceļu būvdarbu iepirkumos ir dubultojusies, ja 2018. gadā bija vidēji 2,11 pretendenti vienā iepirkumā, tad pagājušajā gadā tie bija jau vidēji 4,07 pretendenti. Konkurence pieaug arī tiltu būvdarbu iepirkumos un no 1,77 pretendentiem 2018. gadā līdz 2,78 pretendentiem 2022. gadā. Tiltu būvniecības tirgus Latvijā ir neliels un tiltu būvniecības uzņēmumu kopumā ir mazāk nekā ceļu būvniecības uzņēmumu, turklāt ceļu un tiltu būvniecības iepirkumos piedalās arī ārvalstu uzņēmumi, tāpēc pretendentu skaits tiltu būvdarbu iepirkumos ir mazāks nekā ceļu būvdarbu iepirkumos. Līdz ar konkurenci, pēdējo gadu laikā LVC iepirkumos vērojams cenu samazinājums. Pērn, pateicoties savlaicīgi veiktajiem iepirkumiem un konkurencei, līdz 24. februārim veiktajos iepirkumos bija izveidojies gandrīz 11 miljonu eiro ietaupījums, tāpēc, pēc straujā izmaksu pieauguma, bija iespējams veikt līgumcenu pārskatīšanu jau noslēgtajiem līgumiem, kā arī noslēgt līgumus ar lielākām izmaksām pēc 24. februāra.
LVC rīkotajā konferencē “Kapitālieguldījumi valsts ceļu tīklā – iepirkumi un konkurence” biedrības “Latvijas ceļu būvētājs” valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš skaidro, ka biedrība uzmanīgi skatās, kas notiek tirgū un kādi ir konkursu rezultāti. “Pēdējos gadus ikvienā konkursā piedalās vismaz trīs līdz četri 4 pretendenti un cenas tiek spiestas uz leju. Vai tas vienmēr ir labi? To es nezinu. Kopumā mēs kā biedrība esam ļoti aktīvi tajos procesos, kas saistās ar normatīvo aktu pilnveidošanu, mums ir arī priekšlikumi, par kuriem mēs runājam. Kāpēc no uzņēmēju puses ir vēlme par katru cenu iegūt vienu vai otru pasūtījumu un pastāv liela konkurence un cenu dempinga? Jo kapacitāte uzņēmumiem ir lielāka nekā finansējums, kas tiek dots nozarei. Finansējums svārstās un uzņēmējiem ir jāmēģina svārstīties līdzi. Rodas jautājums, ko darīt ņemt tehniku uz nomaksu vai nomāt. Līzings ir lētāks, bet daudzi tehniku nomā, jo nezina, kas būs pēc gada, diviem vai trijiem. Ceļi ir prognozējama lieta un ir jāsaprot, cik daudz un ko grib izdarīt. Ir jābūt skaidri paustai pozīcijai. Neskaidrība ir viens no faktoriem, kas ietekmē konkurenci,” uzsver A. Bērziņš.