LCB Aktivitātes
Pašvaldību tilti: Mobilitātes trauslā ilūzija
Valsts kontrole ir veikusi revīziju par Latvijas pašvaldību tiltiem – Pašvaldību tilti: Mobilitātes trauslā ilūzija
Latvijā ir aptuveni trīs tūkstoši tiltu. Lielākie tiltu īpašnieki ir valsts, kurai piederošos tiltus pārvalda VSIA “Latvijas Valsts ceļi” (969 tilti), VAS “Latvijas valsts meži” (83 tilti) un VAS “Latvijas dzelzceļš” (599 tilti), un pašvaldības, kurām kopumā pieder 1097 tilti. Revīzijā ir konstatēts, ka pašvaldību tilti nav bijusi prioritāte ne valstij, ne arī pašvaldībām. Pašvaldību tiltu nestspēja un lietošanas drošība ne visos gadījumos ir atbilstoša nepieciešamajai mobilitātei. Tiltu lietotāji nevar paļauties, ka vismaz 98 tiltu (no 332 izlasē iekļauto 11 pašvaldību tiltiem) izmantošana ir droša. Pašvaldību pieeja tiltu uzturēšanā raksturojama kā nesamērīga gan no drošības, gan arī izmaksu viedokļa, un tuvākajā nākotnē pašvaldībām būs jārēķinās ar būtiskiem finanšu līdzekļu ieguldījumiem, lai
nodrošinātu tilta drošu izmantošanu un nepieciešamo mobilitāti. Ja republikas pilsētu pašvaldībās lielākajā daļā vismaz ir pieejama objektīva informācija par to, kāds ir tiltu tehniskais stāvoklis, kādi darbi un finansējums ir nepieciešams, lai tiltos konstatētos bojājumus novērstu, tad novadu pašvaldībās (Daugavpils, Limbažu, Madonas, Nīcas un Rucavas novados) vispārīgās un galvenās inspekcijas tiltiem ir reti sastopamas
No 2020. gada valsts mērķdotācija prioritāri ir izlietojama noteiktām valsts prioritātēm, kas ir arī tilti. Tomēr revīzijas laikā ir konstatēts, ka Satiksmes ministrija mērķdotācijas izlietojuma pārbaužu ietvaros 2021. gadā nav vērtējusi, vai mērķdotācija 2020. gadā pašvaldībās ir tikusi prioritāri izlietota normatīvajā aktā noteiktajām valsts prioritātēm, tostarp, tiltiem, kuriem līdz šim tā ir tikusi maz novirzīta, pat esot informācijai par tilta nestspēju un satiksmes drošību ietekmējošiem bojājumiem.
Iemesli, kādēļ tiltu uzturēšanai pašvaldībās tiek pievērsts tik maz uzmanības, skaidrojami gan ar nepietiekamu izpratni par tiltu sociālo un ekonomisko nozīmi pašvaldībās, gan, šķiet, arī uzskatu par tiltu tikai kā ceļa sastāvdaļu, nevis arī kā būvi, kurai jābūt mehāniski stiprai un stabilai un lietošanai drošai.