LCB Aktivitātes
LCB šogad nenesīs uz Saeimu portfeli ar informāciju par ceļu stāvokli, jo lēmumu pieņēmējus nozares liktenis neinteresē
Šogad biedrība “Latvijas Ceļu būvētājs” (LCB) atšķirībā no iepriekšējiem gadiem portfeli ar informāciju par valsts autoceļu un tiltu stāvokli nenesīs uz Saeimu un nesniegs priekšlikumus to saglabāšanai un sakārtošanai.
Šāds lēmums ir pieņemts, jo valdība ir sagatavojusi valsts budžeta projektu, kas paredz 2020., 2021. un 2022. gadā naudas samazinājumu ceļu būvei par aptuveni 100 miljoniem EUR gadā. Paredzams, ka valdošā koalīcija šo projektu disciplinēti pieņems.
“Mēs savlaicīgi informējām deputātus un ministrus par autoceļu stāvokli un laikus brīdinājām, ka Eiropas Savienības fondu līdzekļi, kas kopš 2004. gada aizstāja valsts budžeta finansējumu nozarei, reiz beigsies. Taču lēmumu pieņēmēji uzvedās bezrūpīgi, tā, it kā Eiropas nauda nāks mūžīgi. Nu ir redzams, ka vismaz 2020. – 2022. gadā ES līdzekļu ceļiem nebūs, taču valdība turpina izlikties, ka nekādu problēmu vienkārši nav un ceļus kāds nezināms labdaris saremontēs arī bez naudas,” skaidro LCB valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš.
Viņš atzīst, ka šādā situācijā ir bezjēdzīgi vērst uzmanību un informēt ministrus un deputātus, kuri neko nemaz negrib ne dzirdēt, ne risināt. Ceļu būvētāji nākamgad veiks to darbu mazumiņu darbu, kam būs finansējums, samazinās darbinieku skaitu, meklēs citas darbības nišas, bet sabrukums uz Latvijas ceļiem un tiltiem iegūs jaunu paātrinājumu.
LCB valdes priekšsēdētājs ar nožēlu konstatē, ka jau ilgstoši netiek pildīti dažādu Saeimas sasaukumu un valdību apstiprinātie stratēģiskās plānošanas dokumenti, piemēram, Nacionālais attīstības plāns un Transporta attīstības pamatnostādnes. Izskatās, ka tie ir radīti tikai pamatojumam, lai no Eiropas Savienības dabūtu naudu, bet savas saistības un solījumi Eiropas Savienībai, piemēram, par ceļu remontu finansējuma būtisku palielināšanu, ir aizmirsti un nepildīti.
Uzņēmumā “Somdaris” izgatavoto portfeli LCB pirmo reizi iesniedza Saeimā 2015. gadā. Portfelis ir izgatavots tālajos pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados – laikā, kad lielākā daļa sabrukuma stāvoklī nonākušo valsts autoceļu un tiltu tika remontēti pēdējo reizi.
LCB analizēs naudas dalītāju attieksmi pret ceļiem un tiltiem, cerot uz nostājas maiņu: problēmu ignorēšanas vietā izvēloties risinājumu meklēšanu.